12/03/2019

Educomunicació a la carta


L’estil comunicatiu de la televisió

Si recordem els formats i estils d’emissió de fa uns vint anys, els del món de la televisió i, fins i tot, el primer Internet, en aquells moments disposàvem d’una programació unificada. Tot i la irrupció de les televisions privades, que van diversificar l’oferta, el consum juvenil era prou unificat. Veien les mateixes sèries generalistes (Al salir de claseFísica o química…), programes de distracció comuns (Mujeres y hombres, Gran Hermano…), la publicitat que es repetia a totes les cadenes i algun concurs d’èxit, i poca cosa més.
(...)
En resum, teníem un esquema d’actuació en triangle, a partir d’un vèrtex unificat (la programació comuna) volíem arribar a una base ampla, diversificar i ampliar les interpretacions, fer-les més crítiques, més personals i variades. Volíem fomentar la recepció crítica d’uns missatges que partien de la unificació controlada per les cadenes. Volíem trencar el monopoli de la programació a través de multiplicar els contexts de recepció amb instàncies crítiques de mediació- (...)

L’estil comunicatiu a la carta

Què ha canviat en l’actualitat? En primer lloc, el consum audiovisual s’ha diversificat fins a la individualització total. Cada consumidor audiovisual ho fa a la carta, revisa els canals de Youtube als quals està subscrit, consulta les publicacions dels Influencers als quals segueix, escolta playbacks del Tik-tok que li han agradat prèviament, segueix les identitats de Twitter que li donen el que busca i així fins a l’infinit. I si no en té prou amb les seues preferències explícites, els algoritmes de Google, Instagram, etc. li mostraran el que és coincident amb el que busca. És a dir, la unificació de missatges s’ha esmicolat en una adaptació individual, ara cada u veu el que vol, allò que prèviament ha buscat i que ja sap que li agrada. Per tant, la nostra actuació pedagògica perd bona part del seu sentit, perquè és difícil portar algun producte comú a tot l’alumnat, i perquè la diversificació d’interpretacions ve donada per la tria de preferències inicial, diguem que la mediació està feta prèviament. (...)
Continuar llegint a El diari de l'educació .