9/07/2009

Sanitat pública


El president Obama està acomplint les expectatives que havíem dipositat en ell. El nou estil exterior, la depuració de responsabilitats en tortures i actes il•legals de la CIA –limitades i un poc a contracor, això és cert- i l’actitud enfront del mercat financer i la gestió de la crisi econòmica, han confirmat les expectatives que esperàvem. Però si un aspecte concentra les nostres simpaties és la proposta de dotar els EEUU d’un sistema sanitari públic que atenga a tota la ciutadania sense discriminacions econòmiques.
Però ahí comença la nostra sorpresa, quan trobem una forta oposició als plans d’universalització de la sanitat. Amb acusacions d’assassinar menuts i majors i de limitar la llibertat d’elecció dels pacients. Incomprensible! No puc imaginar com és possible que ningú s’opose a uns plans que beneficien a tots. A no ser que darrere de les protestes estiguen les potents companyies sanitàries, les úniques interessades en no perdre un negoci que els deixa milions de dòlars a costa de la salut dels ciutadans. I si això és cert, aleshores sembla que el concepte d’ideologia més clàssic torna a ser el que ens pot explicar com és possible una oposició moral –avortament, eutanasia, llibertat- a una mesura clarament innocent en aquest sentit. Només es poden explicar les protestes si trobem una manipulació interessada econòmicament de les companyies sanitàries que han reutilitzat els vells arguments moralistes amb intencions clarament manipuladores.
Ara canvieu l’escenari i escolteu les crítiques a la sanitat pública que es fan ací, recordeu les sedacions del Gregorio Marañon, les objeccions dels professionals a l’avortament, les errades mèdiques que provoquen morts innocents, i potser podeu veure darrere la llarga mà del capital en forma de companyies privades de segurs mèdics. Com els agradaria que açò fora com els EEUU!

4 comentaris:

Josevi ha dit...

Enric, como ya comentábamos en su día, el “egoísmo” es el eje de nuestra sociedad capitalista actual. Siendo esta premisa cierta, lo lógico, es que ocurra los que está ocurriendo en EEUU, es decir, esa oposición a la universalización de la sanidad pública. Aunque arguyan cualquier cosa del tipo “restricción de libertades” etc… lo que realmente hay detrás es el “miedo” a perder lo que ellos llaman “oportunidades de negocio”. Y por España no te lo comas de vista, que la “derecha”, en aras de la libertad de elección y la tan cacareada “eficacia”, también le gustaría ir hacia una sanidad privada (de hecho donde pueden lo intentan). En fin, que puedo decir que ya no se sepa o se intuya. El sistema capitalista basado en el egoísmo, que concentra el dinero en pocas manos, el poder que este les proporciona y las ansias irrefrenables de más… hace que el mundo vaya como va. Y para muestra un botón esa “gripe A” y ese miedo que se intenta meter en el sistema ¿a quien o quienes beneficia?.

Enric Senabre ha dit...

Tens tota la raó, Josevi, i justament volia prevenir contra les tentacions privatitzadores que s'amaguen darrere de crítiques exagerades al mal funcionament de la sanitat, de l'educació o del que siga. El mecanisme és, primer s'extrangula i es fa que funcione mal, i després es diu que no funciona i es privatitza. Jugada perfecta.

emilio ha dit...

Estoy de acuerdo en líneas generales con lo que aquí se dice: creo que Obama está cumpliendo con buena parte de las expectativas (todas sería imposible).
En cuanto a la sanidad pública, también comparto que la oposición +fuerte debe venir delas cías sanitarias y de los ideólogos del ultraliberalismo ( que más vale que se callaran un poco, porque ellos son los culpables de la crisis).
Un saludo: emilio
PD. Este año voy a dar 1 ciudadanía, así que ya me puedes ir dando algunas pautas...

Enric Senabre ha dit...

Estamos de acuerdo, Emilio, ya lo veo.
Te escribo un correo y te envio algo para la ciudadanía.