7/02/2009

Les tisores



Els retalls han arribat a l’educació. La famosa crisi ha proporcionat l’excusa per tal d’ajustar les brides a l’estament educatiu. I si, a més, aquest estament ha estat especialment crític amb la política educativa de la Conilleria, aleshores la venjança es serveix en safata de plata: “ara sabran qui mana ací!” Deuen haver pensat els dirigents de Campanar.
I allà van. Han nomenat uns super-inspectors encarregats exclusivament de confeccionar plantilles de tots els centres del País. Han apartat els inspectors habituals, entre els quals hi ha alguns massa sentimentals què xafen els centres i els acaben agafant carinyo. No, millor un cervell sense ànima, el perfecte conductor d’un programa informàtic elaborat amb uns límits marcats i insuperables, una altra màquina, però humana. I aquestos super-inspectors han tret les tisores i la calculadora i s’han posat a comptar hores, dos de filosofia, dos d’història, dos de tecnologia i una de francés i... això fan divuit, o trenta-sis. Eureka! Un professor! O dos! Doncs, a retallar, ací sobra un professor. Però, perdone, dos i dos i dos i uno i... sumen divuit però en número, no en persones. Dos cames i dos braços i un cos i un cap no fan una persona, fan un Frankenstein. Això és igual, bovades, totes les persones són iguals davant la llei i per tant intercanviables. Fora! I el pla de mediació que voliem fer, o el de foment de la lectura, o el de convivència? Això no compta hores, fora!
I així en tots els centres, un d’ací, dos d’allà, tres més enllà, al final un bon estalvi. I no és que estem en contra de l’optimització de recursos públics, al contrari, és la garantia de millora del funcionament de l’escola pública. Però el problema és que ací no es busca optimitzar recursos per tal de millorar-la, sinó tot el contrari, es busca ofegar la qualitat i la bona imatge amb la que poder competir amb la privada. Perquè si mirem bé, el que s’estalvia amb els retalls es dedica a contractar professorat de filosofia i d’història amb coneixements mínims d’anglés que donen ciutadania (no massa, que això porta problemes, el just per a fotre a aquells que s’han negat), a finançar els concerts del batxiller en la privada, a contractar super-inspectors que, aquestos sí, justifiquen el seu lloc de treball i el seu sou (més elevat) desplaçant a altres professors, o per a comprar bons trages i tenir bona presència quan ixen al Canal 9, que també paguem amb aquestos diners públics.
I ja ho veieu, amb una calculadora i unes tisores hem aconseguit enfonsar un poquet més l’escola pública i, a més, escarmentar a tots aquestos rojos que ens han criticat amb tanta voracitat.

9 comentaris:

Josevi ha dit...

Es lo que tiene este sistema social nuestro. Todo lo pervierte. En lugar de utilizar la economía para bienestar y desarrollo del ser humano, lo que hace, es que la mayoría de los seres humanos seamos esclavos de la economía (del “bienestar” de unos pocos).

Algunos con el convencimiento sano de querer ser “justos”, intentan cuantificar, calcular y cuadricularlo todo, es decir, aparentemente sin propósito, están deshumanizándolo todo con “herramientas objetivas de ajuste”.

El sistema (apoyado en el poder de turno) toma la “herramienta de ajuste (la calculaora y les tixores)” y la aplica, ahora sí, con el objetivo (excusa) de “optimizar” recursos a la “santa economía”. No entraré en cuales son los objetivos reales, porque esos dependen del “egoísmo y miedo” de las “personas” que detentan el poder en cada momento.

Y nos encontramos con las paradojas actuales:
Con una tasa de desempleo del 17,36% En Abril y con pronósticos de llegar al 20% (con multitud de titulados entre ellos)
- “Calculan” las horas exactas para eliminar profesores, en lugar de disminuir el número de alumnos por profesor (que sería lo humanamente correcto para facilitar la enseñanza).
- En los hospitales se reducen los “servicios”, cada vez, un número menor de personal hacen mas tareas ( hay que hacer rentables los hospitales, en lugar de humanizarlos, los “numeralizamos” )
- Las impresas privadas por supuesto a la cabeza de la deshumanización, ¿crean puestos de trabajo?. Si, pero como “daño colateral” para poder tener beneficios, de hecho, a la mínima, de lo primero que se deshacen es de los puestos de trabajo y a los hechos me remito (mas flexibilización, menores salarios, etc.)
- ¿Y los planteamientos de retrasar la jubilación?, si, eso debe ser por el razonamiento lógico de que como no hay recursos (>17% paro) hay que alargar el periodo de jubilación (otro sacrificio a la “sacrosanta economía”)

En fin, lamentablemente si el sistema en su huida hacia delante (o mejor dicho en su mirada hacia atrás), sigue aplicando las soluciones que nos han llevado a donde estamos, y no surgen planteamientos mas humanos, tiene pinta de que hará "Catacroquer" en breve.
Saludos JoseVi.
PD. Ruego me disculpéis la longitud del comentario y que sea en castellano.

Jesús Párraga ha dit...

Hola Enric. He deixat un comentari extens a propòsit de "Les tisores" al meu bloc. Espere que el pegues una miradeta i comentes allò que et semble bé. Està fet amb tota la bona intenció. Però qué vols: sóc molt pessimista.

Una abraçada

Enric Senabre ha dit...

Doncs estic d'acord amb tu, Josevi, és la lògica economicista (o l'imposició d'un raonament instrumental) que acaba apropiant-se de totes les esferes de la vida social. El que passa que en educació encara no s'havia imposat amb tanta cruesa, i per això m'ha sorprés.
Però és cert que en aquest, com tu dius, són eixides de la crisi cap endavant, però que generen un problema major, i que acaben saturen més el sistema.
Però mira, qui mana fa i desfà, ja veurem per on eixim.

Enric Senabre ha dit...

Per a Parlem d'una altra cosa. En primer lloc, moltes gràcies per l'atenció. El fet que li dediques tanta atenció al meu comentari em dona forces per continuar escrivint. I ara conteste als teus punts:
1. És cert, tens raó,la majoria dels inspectors són com tu dius, hi ha algun que no, t'ho puc assegurar, jo n'he conegut dos. Però independentment d'això, com a mínim l'inspector et coneix, has parlat amb ell, pots enraonar... però ara hem parlat amb un telèfon i no hi havia argumentació possible. Ha estat un apretó més en el procés de despersonalització.
2. Jo no se com s'organitza per ahí, però al meu insti intentem no concentrar les reduccions, i el problema de les Alternatives i les optatives no l'hem creat nosaltres. En resum crec que hi ha faenes que mereixen la reducció, com donar un programa especial (busca voluntaris, busca) o ser tutor (busc tutors, busca), i que caldria consensuar la resta.
3. En aquest punt ja no estic gens d'acord amb tu, ni la Logse ha arruinat la pública ni el moviment reformista ha imposat res, jo crec que és a l'inrevés, es la burrera anti-científica la que vol reduir l'ensenyament a explicar uns continguts i prou. Però ja ho desenvoluparé en altre lloc.
4. I per últim, ja se que el gremi no és especialment radical, però hem de reconeixer que es va mobilitzar mínimament (màximament en respecte a períodes anteriors, que havia estat zero), el curs passat contra els desficacis educatius de la Conilleria. O no?
Gràcies pels comentaris i fins aviat.

Juan Armenteros IES El Saler ha dit...

Així estem, Enric, certament. Ara cal que anem preparant-nos per a donar resposta i que unim forces els pocs (blocs, professors independents, sindicalistes, el que siga) que han posat energies en el tema. I donar guerra. Molestar.

No ens queda altra.

Una abraçada,

Juan Armenteros
IES Joan Fuster (Sueca)

Jesús Párraga ha dit...

"3. En aquest punt ja no estic gens d'acord amb tu, ni la Logse ha arruinat la pública ni el moviment reformista ha imposat res, jo crec que és a l'inrevés, es la burrera anti-científica la que vol reduir l'ensenyament a explicar uns continguts i prou. Però ja ho desenvoluparé en altre lloc.

BUENO QUÉ? Per a quan eixa reflexió sobre la burrera anti-científica i les bondats de les pedagogies logsianes? (Perdona Enric però és que jo funcione millor en la polèmica i la rèplica)
Espere anhelant.

Enric Senabre ha dit...

Bé, perdona això de "burrera", ho deia en sentit d'entestament en unes postures que no es recolzen en una reflexió serena. Estic treballant en això i si l'estiu dona per a tant, que ho dubte, continuarem discutint. A mi també m'agrada.

emilio ha dit...

Hola Enric: Un superinspector para los horarios en la Comunitat? No te preocupes, en Andalucía no había este año ese superinspector, pero me descontaron los haberes de un día por asistir al entierro del padre de mi cuñada fuera de la localidad donde trabajo, a pesar de presentar los ¡correspondientes certificados!
Alguno de tus amigos y lectores puede pensar que claro, si hoy faltas por fas y mañana por nefas... No me voy a enrrollar, pero no es el caso. Saludos: emilio

Enric Senabre ha dit...

Hasta ahí aún no han llegado por aquí, Emilio, pero todo se andará. Ya sabes, hay que conseguir dinero par la F1, acabar la ciudad de las ciencias o pagar eventos.